خا نه دوست آخرین مطالب
سپس پیامبر (ص) میفرمایند : نرمی رفتار او به نرمی رفتار حضرت لوط (ع) و اخلاق او به
اخلاق حضرت یحیی (ع) و زهد او به زهد حضرت ایوب (ع) و سخاوت او به سخاوت حضرت ابراهیم(ع) و زیبایی او به زیبائی حضرت سلیمان بن داود (ع) و وقوت و قدرت او به حضرت داود (ع) شباهت دارد . موضوع مطلب :
چند تمثیل زیبا از زبان حضرت رسول اکرم (ص)
حکایت من و شما و دنیا مانند گروهی است که در بیابانی خشک راه می سپردند و ندانستند آنچه از بیابان سپرده اند بیشتر است یا آنچه باقیمانده است و مرکبهای شان وامانده شد و توشه ایشان تمام شد در میان بیابان از پا در افتادند و بهلاک یقین کردند . در این حال بودند که مردی حله پوشیده که از سرش آب میچکید سوی ایشان آمد گفتند این از آبادی می اید وقتی نزد ایشان رسید گفت ای کسان حال شما چیست ؟ گفتند چنانچه میبینی مرکبهای مان وامانده شده و توشه ما در دل این بیابان تمام شده و ندانیم آنچه سپرده ایم بیشتر است یا آنچه مانده است گفت اگر شما را به آب گوارا و باغهای سبز برسانم به من چه خواهید داد ؟ گفتند هرچه خواهی ، گفت با من عهد کنید که عصیان من نکنید پس عهد کردند و آنها را به راه برد و به اب گوارا و باغهای سبزرسانید و دمی توقف کرد آنگاه گفت بیاید تا سوی باغهای انبوه تر از این باغها و آبی گوارا تر از این اب برویم و اکثر قوم عصیان وی کردند و گروهی از آن ها گفتند مگر شما با این مرد عهد نکردید که عصیان او نکنید که آغاز گفتار خویش با شما راست گفت و آخر گفتارش مثل اولست پس برفت و با وی رفتند و بباغ های سبز و آب گواراشان برد و شبانگاه دشمن بردیگران در امد و همگی مقتول یا اسیر شدند . موضوع مطلب :
دل به هر گل نمی سپارم من دل خود را عزیز دارم من
دل عزیز است خوار نشمارم من دل از جان عزیزتر دارم لاله بسیار و گل فراوان هست آنچه ناید به کف دل و جان هست گل من پاک تر ز جان باید برتر از ماه آسمان باید گل من نوگلی ست پاک سرشت رسته برطرف جویبار بهشت برتر از سرو و بهتر از سمن است دامنش پاک تر ز اشک من است عشق را سرسری نینگارد شعر را دام ره نپندارد تا یقینش شود که من چه کسم مرد عشقم نه بندة هوسم آزمایش کند وفای مرا عشق من ، صدق من ، صفای مرا چون که سنجید و آزمود مرا کز صفا هست تار و پود مرا دل من آشیان مهر و وفاست وندر این خانه عشق خانه خداست دید چون مهر را سزاوارم او هم از جان شود خریدارم راستی را که زیر چرخ کبود گر محبت نبود هیچ نبود موضوع مطلب :
با تأسف ، درست عصر فضا گشته آغاز ، عصر قحط غذا
طفل و پیر و جوان ز فقر غذا می سپارند جان در آفریقا هندی و بنگلادشی هر سال زیر پای اجل شود پامال مادر گرسنه ندارد شیر آنقدر تا که طفل گردد سیر بوالعجایب فسانه ای باشد دهر ، دیوانه خانه ای باشد آمده آدمی به ماه فرود تا در آینده اش چه باشد سود پول یکروز خرج تسلیحات می دهد کشوری ز مرگ نجات آدمیزاده طرفه معجونی است یا نه بهتر ، شگفت مجنونی است در پی جلب نفع و دفع ضرر در ریاضی و طب و شعر و هنر در مکانیک و در الکترونیک در لگاریتم و شیمی و فیزیک در قوانین صعب و پیچیده رازهای شگفت و پوشیده در اتم را شکافتن که از آن مشکلات بشر شود آسان در ترانزیستوری و کامپیوتر یا ربوت و اشعه ی لیزر بحث های قلمبه در اخلاق عدل و انصاف و نیکی و انفاق باز تا محملی بیاید پیش یادش آید ز غار و جنگل خویش آنچه آموخته برد از یاد جان هم نوع می دهد بر باد می رود توی جلد اول خویش برد از یاد مهر و مذهب و کیش بعد از این قدر زور و ضرب و تلاش کاسه آن کاسه است و آش آن آش شعر از عماد خراسانی موضوع مطلب :
دوست دارم نیگات کنم یه بار تو دنیا آقا جون
چی میشه جمالت رو کنم تماشا آقا جون مگه چیزی کم می شه یه رو سیاه نیگات کنه با یه جرعه کم نمی شه آب دریا آقا جون به جون حسینی که هر دو تامون دوسش داریم واسه دیدنت نمی شناسم سر از پا آقاجون به خوبا سر می زنی مگه بدا دل ندارن یه سرم به من بزن ای خوب خوبا ای آقا جون دلم و گره بزن به تار زلف خوشگلت تا بشه از کاره قلبم گره ها باز آقا جون غرق منتم کن و یه دستی رو سرم بکش تا منم در بیارم سری تو سر ها آقا جون(از سایت امام عشق) موضوع مطلب :
به نام خداوند بخشنده و مهربان
۱-پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمودند : هر کار بزرگی که در او ابتدا به بسم الله الرحمن الرحیم نکنند ضایع شود و تمامیت پیدا نکند. ۲- امام رضا (ع) : بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم نزدیکتر است از سیاهی چشم به سفیدی. ۳- رسول خدا (ص) فرمودند : هر کس بسم الله الرحمن الرحیم را به کودکی بیاموزد حق تعالی برات آزادی دوزخ برای آن کودک و پدر و مادرش و معلم او بنویسد. ۴- امام موسی کاظم (ع) فرمودند: هر کس هر روز سرش را بلند کند به طرف آسمان و سه بار بگوید : بسم الله الرحمن الرحیم هیچ غم و اندوهی به او نرسد ٬ انشاءالله. ۵- امام صادق (ع) : در هر امر کوچک و بزرگی بگویید بسم الله الرحمن الرحیم که مرضهای باطنی را پاک می کند و اعمال زشت را محو می کند و در روز قیامت وقتی نامه اعمال گنهکار را به دستش می دهند چون در دنیا به گفتن بسم الله الرحمن الرحیم عادت داشته ٬ آنجا همینکه با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم نامه را می گیرد ٬ تمام گناهان از نامه اعمالش محو می گردد. ۶-پیامبر اکرم (ص) فرمودند : زمانی که بنده وقت خوابش بگوید بسم الله الرحمن الرحیم ٬ خداوند می فرماید ای فرشتگان نفسهای او را حسنات بنویسید. ۷- امام صادق (ع) : زمانی که می خواهی با اهل خود نزدیکی کنی بسم الله الرحمن الرحیم بگو تا وقتی از جنابت غسل کنی برایت حسنات نویسند. ۸- امام محمد باقر (ع) فرمودند : روزی حضرت محمد (ص) از قبرستان بقیع عبور می فرمودند به نزدیکی قبری رسیدند. به اصحاب گفتند عجله کنید ٬ ایشان به تعجیل تمام از آنجا عبور کردند ٬ بعد از مدتی دو مرتبه از آنجا عبور می کردند اصحاب خواستند با عجله عبور کنند حضرت فرمودند : آهسته بروید. سوال کردند سبب تعجیل چه بود و چرا حالا فرمودید آهسته برویم ؟ فرمودند شخصی را عذاب می کردند و من طاقت فریاد او را نداشتم اما اکنون یکی از فرزندان او به مکتب رفته و بسم الله الرحمن الرحیم را آموخته از آن ساعت عذاب از این گنهکار برداشته شده است. ۹-شخصی نزد امیرالمومنین حضرت علی (ع) بر روی صندلی نشست و با صندلی افتاد . حضرت فرمودند می دانی چرا افتادی ؟ چون در موقع نشستن بسم الله الرحمن الرحیم نگفتی. ۱۰-رسول خدا (ص) فرمودند : در موقع غذا خوردن هر که بسم الله الرحمن الرحیم گوید راجع به آن غذا فردای قیامت از او سوال نشود. ۱۱- امام صادق (ع) : در موقع سوار شدن بر مرکب بسم الله الرحمن الرحیم بگویید که تا پیاده می شوید برایتان حسنات نویسند. ۱۲- روز قیامت امتهای سابق گویند چرا امت حضرت محمد (ص) با کمی اعمالشان کفه حسناتشان سنگین است. پیغمبران ایشان گویند جهت اینکه ابتدای کلام ایشان سه نام از نامهای الهی بوده که اگر آن نامها را در کفّه ای نهند و سایر حسنات و گناهان را در کفه دیگر ٬ آن سه نام را سنگین آید. الله ٬ الرحمن ٬ الرحیم. موضوع مطلب :
مردی خدمت امام حسین علیه السلام آمد و عرض کرد:
من مردی گناه کارم و قدرت ترک گناه ندارم ، مرا موعظه ای کنید. حضرت سید الشهدا علیه السلام فرمودند: پنج کار انجام بده و هر چه می خواهی گناه کن: اول: رزق و روزی خدا نخور ، هر چه می خواهی گناه کن. دوم: از ولایت و قلمرو حکومت خدا بیرون برو ، هر چه می خواهی گناه کن. سوم: جایی را پیدا کن که خدا تو را نبیند ، هر چه می خواهی گناه کن. چهارم: وقتی فرشته ی مرگ (حضرت عزرائیل) برای قبض روح تو می آید، او را از خودت دور کن ، هر چه می خواهی گناه کن. پنجم: وقتی مالک دوزخ تو را وارد جهنم می کند ، پس وارد نشو ، هر چه می خواهی گناه کن موضوع مطلب :
اگر خدا فرمود که لیاقت شهادت را ندارم بگو:مگر آنچه را که تا بحال دادهای لیاقتش را داشته ام .کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت نگاه می کرده ای . موضوع مطلب :
بهروز یداللهپور
قرآن مجید، تنها نسخه شفابخش جانهاى دردمند بشر امروز و حلقه اتصال آسمان و زمین و بنده خاکى با حضرت حق است که جاودانهترین سند وحیانى در طول تاریخ وحى و پیامبرى به شمار مىرود و انسان را از گمراهى، تباهى، غفلت، خرافات و جهالت، نجات داده، به سرچشمههاى زلال حیات طیبه، آرامش و حقیقت، رهنمون مىسازد. یکى از بزرگترین بدبختىهاى انسان معاصر، دورافتادگى از مرز ملکوت و وابستگى به حیات حیوانى و مادى و قطع ارتباط با دستورات نجاتبخش الهى است. اگر با دیده دقت، انسان سرگردان امروز را به نظاره بنشینیم، به یقین درمىیابیم که وى از سویى مورد هجوم بىخردان ناآشنا با مبانى و مفاهیم ملکوتى قرار گرفته که او را مادى صرف مىدانند و از سویى دیگر، مورد تهاجم گروهى است که آرامش و سکون را از وى ربودهاند و او را در بحرانى از سرگشتگى، گمراهى، طغیان و عصیان رها ساختهاند؛ به جاى درمان، بر درد او افزودهاند و به جاى آرامش، جنگ و نزاع درونى و بیرونى را براى او به ارمغان آوردهاند. اینک معنویت، این گمشده در غبارها و جنجالآفرینىهاى حیات امروزى بشر است که باید با چراغ فروزان ارمغان آخرین رسول الهى که اعجاز شکستناپذیر و هماره جاویدان براى واجدان وجدانهاى بیدار و بیمار است، از این زنگارگرفتگى و کدورتها رهایى یابد و به مرزهاى عزت، تعالى، نیایش و آرامش متصل شود. باشد تا این راه رهایى و پیام جاودانى، بهتر و شفافتر در دسترس جانهاى تشنه و روانهاى منتظر قرار گیرد. براى انس با قرآن مجید، باید نکاتى را توجه داشت که امید است براى همه علاقهمندان، راهى باشد تا همیشه در محضر قرآن مجید حضور داشته باشند. این نکات عبارتند از: 1. در حال تلاوت قرآن، طهارت و وضو داشته باشد؛ اگر چه سفارش شده است که در همه حال، طاهر بوده، وضو داشته باشید؛ همیشه باوضو بودن، براى قلب، نورانیت مىآورد. 2. ابتدا دهان را مسواک کنید و بعد، آیات قرآن را تلاوت نمایید؛ چون دهان انسان، مجراى بهترین سخنان مىشود، پس باید خوشبو و پاکیزه باشد. 3. با صوت زیبا و دلنشین و به صورت ترتیل، قرآن را تلاوت کنید. خواندن قرآن مجید به صوت زیبا، غیر از خواندن با آواز است؛ اگر چه متأسفانه امروز، خواندن به آواز، ترویج داده مىشود؛ در حالى که ما در دستورات دینى چنین سفارشى نداریم؛ بلکه خواندن به روش ترتیل، سفارش شده است. 4. قرآن را با صوت محزون و اندوهگین تلاوت کنید. امام على علیهالسلام در نهج البلاغه مىفرماید: «و اما اللیل فصافون اقدامهم تالین لاجزاء القرآن و یستثیرون به دواء دائهم».1 5. در حال تلاوت، با ادب و آرامش و رو به قبله باشید. 6. از روى قرآن مجید تلاوت کرده، به آن نگاه کنید؛ حتى اگر آیات را از حفظ هم مىدانید، خواندن از روى قرآن و نگاه در آن، ثواب بیشترى دارد. 7. قبل از شروع به تلاوت قرآن، استعاذه کنید؛ یعنى «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» بگویید؛ «فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم».2 8. بعد از استعاذه، «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید. 9. به هنگام تلاوت قرآن، به چیز دیگرى فکر نکنید و متوجه آیات باشید. 10. تدبر در آیات قرآن داشته باشید که در این صورت، از انوار، هدایتها، حقایق و معارف، بهرهمند خواهید شد.3 11. یکى دیگر از آداب قرائت قرآن، تطبیق آیات با حال خویش است و این که در هر آیه از آیاتى که تلاوت مىکنید، مفهوم آن را با خود منطبق کنید و نقصان و کاستى خویش را بدان مرتفع سازید.4 12. هنگام تلاوت به این توجه داشته باشید که کلام حضرت حق است و عظمت آن، چنان است که اگر بر کوهها نازل مىشد، کوهها متلاشى مىشد؛ «لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرأیته خاشعاً متصدعاً من خشیة الله».5 توجه به عظمت قرآن مجید، موجب نورانیت دل و حیات باطنى مىشود.6 13. تلاوت قرآن مجید را در سحرگاهان و شامگاهان به طور منظم انجام دهید. اگر وقتى چون اواخر شب و ما بین الطلوعین، بعد از فریضه صبح را براى این کار اختصاص دهید خیلى بهتر است.7 14. روزانه حداقل 50 آیه از آیات قرآن را تلاوت کنید.8 15. تلاوت قرآن را براى خویش به صورت عادت درآورید «کسى که خود را به قرائت آیات و اسماى الهى عادت دهد، کمکم قلب او صورت ذکرى و آیهاى به خود مىگیرد و باطن ذات او، محقق به ذکرالله، اسمالله و آیةالله مىشود».9 16. قرائت بدون فهم هم تأثیرگذار است و باعث دورى از وسوسه شیطان مىشود؛ پس به بهانه عدم فهم آیات، نباید تلاوت قرآن را رها کرد. امام خمینى مىفرماید: «فرزندم! تصور نکن قرائت بدون معرفت، اثرى ندارد که این، وسوسه شیطان است. این کتاب، از طرف محبوب است براى تو و براى همه و نامه محبوب، محبوب است؛ اگر چه عاشق و محب، مفاد آن را نداند و با این انگیزه، حب محبوب که کمال مطلوب است، به سراغت آید و شاید که دست گیرد».10 17. تلاش کنید تا با اخلاص، به تلاوت قرآن بپردازید. 18. براى رسیدن به فهم و معرفت درست از آیات قرآن مجید، علاوه بر موارد فوق، بایستى موانع انس با قرآن را از میان برداشت که عبارتند از خودبینى، دوستى دنیا، گناه و رذایل اخلاقى، وسوسههاى شیطانى، هواهاى نفسانى و... میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست تو خود حجاب خودى حافظ از میان برخیز موضوع مطلب :
زهرا قدیانى
نمىدانید؛ واقعاً نمىدانید چه لذتى دارد وقتى سیاهى چادرم، دل مردهایى که چشمشان به دنبال خوشرنگترین زنهاست را مىزند. نمىدانید؛ واقعاً نمىدانید چه لذتى دارد وقتى مردهایى که به خیابان مىآیند تا لذت ببرند، ذرهاى به تو محل نمىگذارند. نمىدانید؛ واقعاً نمىدانید چه لذتى دارد وقتى شاد و سرخوش، در خیابان قدم مىزنید؛ در حالى که دغدغه این را ندارید که شاید گوشهاى از زیبایىهاتان، پاک شده باشد و مجبور نیستید خود را با دلهره، به نزدیکترین محل امن برسانید تا هر چه زودتر، زیبایى خود را کنترل کنید؛ زیبایى از دست رفتهتان را به صورتتان باز گردانید و خود را جبران کنید. نمىدانید؛ واقعاً نمىدانید چه لذتى دارد وقتى در خیابان و دانشگاه و... راه مىروید و صد قافله دل کثیف، همره شما نیست. نمىدانید؛ واقعاً نمىدانید چه لذتى دارد وقتى جولانگاه نظرهاى ناپاک و افکار پلید مردان شهرتان نیستید. نمىدانید؛ واقعاً نمىدانید چه لذتى دارد وقتى کرم قلاب ماهىگیرى شیطان براى به دام انداختن مردان شهر نیستید. نمىدانید؛ واقعاً نمىدانید چه لذتى دارد وقتى مىبینى که مىتوانى اطاعت خدایت را بکنى؛ نه هوایت را. نمىدانید؛ واقعاً نمىدانید چه لذتى دارد وقتى در خیابان راه مىروید؛ در حالى که یک عروسک متحرک نیستید؛ یک انسان رهگذرید. نمىدانید؛ واقعاً نمىدانید چه لذتى دارد این حجاب! خدایا! لذتم مدام باد. موضوع مطلب : پیوندها لوگو لینک های مفید آمار وبلاگ
امکانات جانبی |